پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

مسی به رکورد علی دایی رسید و حالا فقط رونالدو گل‌های بیشتری نسبت به کاپیتان آرژانتین زده است.

مسی

به گزارش همشهری‌آنلاین، لیونل مسی که مدتی بود درخششی برای تیم ملی آرژانتین نداشت، دیروز صبح روی شوت هم‌تیمی خودش تأثیر کوچکی گذاشت تا نخستین گلش در کوپا آمریکای امسال را ثبت کند. تیم ملی آرژانتین با گل مسی و خولین آلوارس، درحالی‌که کانادا شایستگی بیشتری برای پیروزی داشت، توانست برای دومین بار در این تورنمنت این تیم را ۲بر صفر شکست دهد و به فینال برسد. کانادا دیروز ۲۴لمس توپ در محوطه جریمه حریف و ۵شوت از داخل محوطه جریمه داشت. آرژانتین لمس توپ کمتری در محوطه جریمه داشت (۱۳)، اما ضربات بیشتری (۷) زد. در بازی با اکوادور هم آرژانتین خوب نبود اما نشان داد بردن و صعود را خوب بلد است.

کانادا سی‌وهشتمین حریف متفاوتی بود که مسی حین بازی برای آلبی سلسته به آن گل زد و بیست‌ویکمین حریف متفاوت در مسابقات غیردوستانه.

لیونل مسی یک عدد خاص را هم ثبت کرد و به رکورد ۱۰۹گل ملی علی دایی رسید. حالا فقط کریس رونالدو در جدول برترین گلزنان ملی تاریخ فوتبال، بالاتر از اوست.

مسی اولین‌بار ۱۸سال پیش و در مارس۲۰۰۶ در یک بازی دوستانه دروازه کرواسی را باز کرد. او ۱۸۶بازی برای آلبی‌سلسته انجام داد و قهرمان جام‌جهانی و کوپا آمریکا شد. با احتساب جام دوجانبه فینالیسیما مقابل ایتالیا این نهمین فینال او خواهد بود؛ ۵کوپا، ۲جام‌جهانی، یک المپیک و یک فینالیسیما.

این ششمین کوپا آمریکای پیاپی بود که مسی در آن موفق به گلزنی می‌شد. کریستیانو رونالدو نتوانست در ششمین یوروی متوالی خود گل بزند. البته یورو ۴سال یک‌بار برگزار می‌شود اما مسی سال‌های ۲۰۰۷، ۲۰۱۵، ۲۰۱۶، ‌۲۰۱۹، ۲۰۲۱و ۲۰۲۴ در کوپا گل زده است.

لیونل مسی در کنار زیزینیو به دومین بازیکن تاریخ آمریکای جنوبی تبدیل شد که در ۶دوره پیاپی کوپا آمریکا گل زده است.

کاپیتان آرژانتین در این مسابقه هم جایزه بهترین بازیکن زمین را گرفت که این چهاردهمین جایزه او در این تورنمنت و یک رکورد جدید بود. او در بازی با بولیوی ۲۰۱۱، کاستاریکا ۲۰۱۱، اروگوئه ۲۰۱۵، کلمبیا ۲۰۱۵، پاراگوئه ۲۰۱۵، پاناما ۲۰۱۶، ونزوئلا ۲۰۱۶، آمریکا ۲۰۱۶، قطر ۲۰۱۹، شیلی ۲۰۲۱، اروگوئه ۲۰۲۱، بولیوی ۲۰۲۱، اکوادور ۲۰۲۱و کانادا ۲۰۲۴بهترین بازیکن زمین بوده.

رکورد ۱۰۹گل ملی علی دایی حدود ۲دهه دست نخورده بود تا اینکه کریستیانو رونالدو روز دوم تیرماه۱۴۰۰با زدن ۲گل مقابل فرانسه در رقابت‌های یورو۲۰۲۰به رکورد او رسید. رونالدو ۲ماه بعد در مرحله مقدماتی جام‌جهانی۲۰۲۲و در دقایق پایانی دیدار با ایرلند ۲گل دیگر زد و خودش را از دایی جدا کرد. کریستیانو فعلا ۱۳۰گل ملی دارد.

مسی در ۲۰سالگی در نیمه‌نهایی کوپاآمریکا۲۰۰۷و در ۳۷سالگی در نیمه‌نهایی کوپاآمریکا ۲۰۲۴گل زد.

نخستین گل لیونل مسی در کوپاآمریکا ۱۷سال و یک روز قبل از این گل به ثمر رسید. این طولانی‌ترین فاصله بین گل‌های یک بازیکن در تاریخ این مسابقات بود. او از زیزینیو (۱۵سال و ۵۲روز فاصله بین سال‌های ۱۹۴۲تا ۱۹۵۷) پیشی گرفت.

این نخستین گل لئو در ۳۷سالگی بود.

مسی با پشت سر گذاشتن گابریل باتیستوتا، نخستین بازیکن آرژانتینی شد که بیشترین گل را در مسابقات متفاوت در کوپا به ثمر رسانده؛ لئو در ۱۱مسابقه و باتیستوتا در ۱۰مسابقه.

اسطوره فوتبال آرژانتین از انزو فرناندس عذرخواهی کرد که چرا نگذاشته توپش گل بشود: «به انزو گفتم قصد نداشتم گل تو را بدزدم اما دیدم دروازه‌بان دراز کشیده و توپ آرام می‌آید، تصمیم گرفتم به توپ جهت بدهم تا گل شود».

آرژانتین تنها تیم قهرمان جهان است که از سال۲۰۰۰یعنی در قرن جدید به ۱۰فینال رسیده؛ جام‌جهانی (۲)، کوپاآمریکا (۶)، بین‌قاره‌ای (یک) و فینالیسیما (یک). بیشترین تعداد حضور در فینال‌های این قرن؛ آرژانتین ۱۰، برزیل و فرانسه ۸، اسپانیا ۷، ایتالیا ۵، آلمان ۴، اروگوئه و انگلیس یک.

دی‌ماریا در فینال برای آخرین بار پیراهن تیم ملی را بر تن خواهد کرد. او بعد از بازی با کانادا گفت: «فکر کنم بتوانم همین حالا از در خارج شوم. هر کاری که در توانم بوده است، انجام داده‌ام. با تمام وجود تلاش کردم و جنگیدم. همیشه سعی کرده‌ام بهترین باشم. همیشه تمام زندگی‌ام را وقف پیراهن تیم ملی کشورم کرده‌ام. لحظاتی بود که حتی روزم نبود اما تلاشم را کردم. در بازی امروز پیش از آنکه وارد زمین شویم، لئو مسی گفت که آنها می‌خواهند به‌خاطر من به فینال برسند و این حرف باعث شد که وجودم سرشار از غرور شود.»

آنخل دی ماریا با ۲۷بازی دومین بازیکن باسابقه آرژانتین در تاریخ کوپاآمریکا شد. او پس از لیونل مسی (۳۸بازی) رکورددار است. اوتامندی هم بیست‌وششمین بازی خود را انجام داد و با خاویر ماسچرانو در رده سوم برابری کرد.

کد خبر 866345
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha